Alla priser inkl moms
Din produkt lades i varukorgen. Fortsätt handla eller klicka på den varukorgsknappen för att fortsätta.
 
08-400 259 90

Försäljningsvillkor Lagerbutik

Giltiga fr.o.m. 2014-08-13

(För försäljningsvillkor i vår webbshop - klicka här!)

Hej,

Här är våra försäljningsvillkor som syftar till att du som kund ska vara trygg med att handla hos oss. Det blir många ”ska”, ”måste”, ”ansvarig” o.s.v. i den här typen av text så vi som ägare vill därför passa på att säga följande:

Vi lever inte på att sälja begagnade varor. Vi lever på att väldigt nöjda kunder handlar hos oss och det vill vi fortsätta med under väldigt lång tid framöver!

Med vänliga hälsningar,

Per Håkansson  

Per Håkansson
Kompanjonen Norden AB


Information

Faktauppgifter

  • Vi anger enbart de faktauppgifter vi känner till och spekulerar aldrig. Är vi osäkra väljer vi att inte ange uppgiften.
  • Måttangivelser avser normalt varans största mått exklusive eventuellt emballage. För t.ex. dörrpartier anges normalt det s.k. ytterkarmmåttet, d.v.s hela partiet inklusive karm.
  • Viktangivelser avser normalt enbart varans vikt exklusive eventuellt emballage.
  • Brand- och ljudvärden anges enbart om varan är märkt med sådan uppgift.


Varans skick

Begagnat är just - Begagnat!

För att undvika missförstånd vill vi vara tydliga med att begagnade varor och produkter betyder att de har använts tidigare. Det kan innebära att det finns skönhetsfel, att den ursprungliga funktionen har begränsats, att manualer inte följer med etc.
Detta kan även omfatta helt oanvända produkter varför vi också erbjuder dem till betydligt lägre priser än vad som anses vara "normalpris".

Skickskalan

Sedan många år betygsätter vi även varje varuseries (artikelnummer) skick utifrån vår 6-gradiga skala som går ifrån väl begagnat till nyskick (oanvänd).

Symboler ifyllda med orange färg betyder att varan är begagnad i en skala från 1 till 5. Den sjätte nivån (oanvänd) symboliseras av fem gröna symboler. Du hittar skickskalan i samtliga annonser på vår hemsida (kompanjonen.se).

Kundtjänst

  • Kundtjänstansvarig:
    Timo Kahisalo
  • Telefon: 08-400 259 90
  • E-post: sales@kompanjonen.se
  • Besöks- och leveransadress:
    Elektronvägen 1 (Port 11)
    141 49 Huddinge
  • Postadress:
    Kompanjonen Norden AB
    Finnboda Varvsväg 16A
    131 72 Nacka

    Tryck här för övriga företagsuppgifter

Priser, betalning och köpvillkor

Allmänna villkor

  • Vi förbehåller oss rätten att ändra våra försäljningsvillkor utan föregående varsel.
  • Vid eventuella skillnader i villkor, produkt- och leveransinformation eller priser angivna på vår hemsida (kompanjonen.se) och i övriga publikationer och försäljningskanaler har hemsidans företräde.
  • Bilder som förekommer på vår hemsida (kompanjonen.se) ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara. I de fall vi får in enstaka exemplar av en vara är det däremot oftast men inte alltid den aktuella varan. Du kan alltid be vår kundtjänst om bilder på just den vara som du vill köpa.
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och annan missvisande information.
  • Alla varor säljs utan garanti och i befintligt skick.
  • Vi tillämpar ej öppet köp eller bytesrätt. (Se separata villkor för vår webbshop här).
  • I händelse av att betald vara inte avhämtats senast 30 dagar efter betaldatum förbehåller vi oss rätten att återförsälja densamma utan varsel och/eller återbetalning.
  • För försäljning till omyndig eller underårig krävs målsmans skriftliga godkännande.

Priser / moms

  • Samtliga varupriser visas normalt exklusive moms vilket framgår tydligt. Om du önskar priser inklusive moms kryssar du i rutan uppe till höger i rubrikfältet på vår hemsida (kompanjonen.se).
  • De priser som återfinns på vår hemsida är alltid gällande pris.

Frakt & Leverans

  • Samtliga varor kan avhämtas i vår lagerbutik (se adress/öppettider här). Kontakta gärna vår kundtjänst om det är skrymmande varor du ska hämta. Vi kan då förbereda och underlätta avhämtningen betydligt.
  • Vill du få varan skickad (endast möjligt inom Sverige) så tar det normalt 3-5 arbetsdagar. Våra fraktleverantörer är Budwheels och DHL. Paket levereras normalt till närmaste DHL Service Point och större försändelser normalt till den leveransadress som uppgivits vid beställning.
  • Om köparen/mottagaren inte är anträffbar vid avlastning av sin beställning debiteras kunden för hanteringskostnader som uppstått i form av samtliga fraktkostnader samt administrationsavgift. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som inte har lösts ut.
  • I händelse av att betald vara inte avhämtats från vår lagerbutik senast 30 dagar efter betaldatum förbehåller vi oss rätten att återförsälja densamma utan varsel och/eller återbetalning.

Betalning

  • I vår lagerbutik betalar du med de vanligaste korttyperna. Du kan även betala kontant.
  • Alla varor förblir vår egendom till dess att full betalning erlagts.

Faktura

  • Vi tillämpar 10 dagar netto.
  • En fakturaavgift (50 kr) tillkommer.
  • Vi har inte möjlighet att skicka fakturor under 2 000 kr.
  • Förutsätter naturligtvis en positiv kreditprövning.
  • Dröjsmålsränta debiteras enligt räntelagen.
  • Anmärkning mot en faktura skall göras inom 8 dagar från fakturadatum.
  • Alla varor förblir vår egendom till dess att full betalning erlagts.

Lagersaldo

  • Aktuellt lagersaldo uppdateras i realtid och finns angiven under respektive vara.
  • Av naturliga skäl kan publicerat antal variera något mot verkligt antal.

Reklamationer

  • Samtliga reklamationer ska framföras till vår kundtjänst.
  • För att åberopa att vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) skall företagskund reklamera till vår kundtjänst omgående, dock senast 30 dagar från fakturadatum samt på visst sätt returnera varan. Konsument (privatperson) har att reklamera fel inom skälig tid efter det att felet upptäcktes.
  • Skulle någon av de levererade varorna vara fel plockade ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Fel plockade varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.
  • Felaktiga varor skall förvaras oanvända och torrt, helst inomhus, i väntan på åtgärd.

Leveranskontroll, godsmottagning och avvikelseanmälan

  • Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av köparen/mottagaren innan leveransen kvitteras.
  • Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material.
  • Är varan uppenbart och avsevärt fraktskadad, som t.ex. krosskada, påkörningsskada eller motsvarande, ska du ej kvittera leveransen och i stället meddela speditören (chauffören) att du nekar leveransen p.g.a. av detta. Speditören ska då inte lämna kvar varan utan i stället ta den med sig.
  • Speditören ställer inte av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
  • Om skada har uppstått så får du inte använda varan utan du ska omgående kontakta vår kundtjänst. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
  • Innan du installerar din vara ska du kontrollera att du fått en felfri produkt genom att titta på följande: Stämmer produkten med din beställning i fråga om mått, mönster, skick, klass och kvantitet?
  • Görs en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan att du eller ditt ombud kvitterar, övergår ansvaret för varorna på dig och du äger inte rätt till ersättning eller skadestånd vid skada eller saknat gods.

Transportskador

  • Reklamation för transportskador skall ske omgående från erhållen leverans.
  • Transportskada som inte är synlig utan uppackning ska anmälas senast 4 dagar efter ankomst för att reklamation ska behandlas av transportör. Dvs. transportskador som inte varit möjligt att konstatera vid mottagandet av varan. Detta gör du genom att skicka e-mail till vår kundtjänst. Transportskador anmälda efter 4 dagar från mottagandet godkänns inte.
  • Dokumentera alltid skadorna med foto.
  • Görs en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan att du är hemma, övergår ansvaret för varorna på dig och du äger inte rätt till ersättning eller skadestånd vid skada eller saknat gods.
  • Vara som ska anmälas för dold eller synlig transportskada skall ej monteras. Monterad vara innebär att du har godkänt varan.
  • Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material.
  • Är varan uppenbart och avsevärt fraktskadad, som t.ex. krosskada, påkörningsskada eller motsvarande, ska du ej kvittera leveransen och i stället meddela speditören (chauffören) att du nekar leveransen p.g.a. av detta. Speditören ska då inte lämna kvar varan utan i stället ta den med sig.

Sekretesspolicy

  • Dina personuppgifter hanteras med största respekt och kommer inte att lämnas ut till tredje part. När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. När du registrerar dig på www.kompanjonen.se lagras dina person- samt adressuppgifter hos vår partner Fortnox AB via en krypterad anslutning på deras server. Leveransadress mm sparas även i vår databas. Vi hanterar betalningsinformationen via vår partner Payson AB. Kompanjonen Norden AB varken hanterar eller sparar information om kontokort, koder eller bankuppgifter.
  • En cookie är en textfil som skickas ifrån en webbsida, exempelvis www.kompanjonen.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session-cookies) eller som en liten textfil (permanenta cookies). Vi använder båda typer av cookies. Session-cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. De sistnämnda raderas ur minnet så fort du stänger din webbläsare.Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa cookies.
  • Javascript måste vara aktiverat i webbläsaren för att du ska kunna använda vår hemsida (kompanjonen.se).

Kundkonton

  • Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på vår hemsida (kompanjonen.se) ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom.
  • Om du ger dina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar du därmed att den personen äger rätt att lägga beställningar i ditt namn och att du är betalningsskyldig för sådana beställningar.
  • För kundkonton som tillhör juridiska personer anses samtliga personer som har tillgång till inloggningsuppgifterna till kontot vara behöriga att lägga beställningar för den juridiska personens räkning.
  • Om du tror att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter åligger det dig att omedelbart meddela vår kundtjänst detta och att byta ditt lösenord.
  • Vi förbehåller oss rätten att omgående blockera eller avregistrera kundkonto för vidare inköp utan varsel vid misstanke om missbruk.

 

UPP