Alla priser inkl moms
Din produkt lades i varukorgen. Fortsätt handla eller klicka på den varukorgsknappen för att fortsätta.
 
08-400 259 90

Försäljningsvillkor webbshop

Giltiga fr.o.m. 2014-08-22
(för försäljningsvillkor i lagerbutiken, klicka här)

Hej,

Här är våra försäljningsvillkor som syftar till att du som kund ska vara trygg med att handla hos oss. Det blir många ”ska”, ”måste”, ”ansvarig” o.s.v. i den här typen av text så vi som ägare vill därför passa på att säga följande:

Vi lever inte på att sälja begagnade varor. Vi lever på att väldigt nöjda kunder handlar hos oss och det vill vi fortsätta med under väldigt lång tid framöver!

För att du ska känna dig extra trygg när du handlar i vår webbshop har vi låtit oss certifieras av Trygg e-handel. Mer info här!

Kompanjonens webbshop är certifierad av Trygg E-handel
 

Med vänliga hälsningar,

Per Håkansson  

 

Per Håkansson
Kompanjonen Norden AB


Information

Distansavtalslagen

  • Lagen om konsumentskydd vid distansavtal, den så kallade distansavtalslagen, gäller hos oss när du som konsument (privatperson) handlar direkt via vår webbshop.

Din ångerfrist är 14 dagar

  • Din ångerrätt gäller under 14 dagar (ångerfristen).
  • Om du ångrar dig ska du lämna eller skicka ett meddelande till vår kundtjänst inom ångerfristen.
  • Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
  • Om det gäller en vara som specialtillverkats/anpassats – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag du tagit del av den här informationen.

När du utnyttjat din ångerrätt:

  • Ska du inom 14 dagar sända eller lämna tillbaka den till oss (tryck för leveransadress).
  • Du får själv betala samtliga returkostnader när du sänder tillbaka varan.
  • Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men kom ihåg att du ansvarar för varan tills den levererats till vår leveransadress, alltså även under transporten. Tänk därför på att emballera den väl så du undviker onödiga fraktskador med tillhörande merkostnader.
  • Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den.
  • Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den.
  • Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan du bli ersättningsskyldig för varans värdeminskning.

Du har inte ångerrätt om:

  • Varan/tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas som t.ex. frakter, avisering etc.
  • Varan är specialtillverkad/anpassad efter dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
  • Om du skadat varan eller tappat bort den.
  • Ej mottagen leverans eller ej uthämtad postförsändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.
  • Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Återbetalning

  • Om du utnyttjat din ångerrätt, betalar vi tillbaka vad du har betalat snarast från den dag då vi tog emot varan i samma skick som vi skickade den. Kostnader för returfrakten får du däremot betala själv.
  • Återbetalning sker inom 14 dagar från mottaget meddelande.
  • Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Konsument måste godkänna annan betallösning vid återbetalning

Beställning via vår webbshop

Orderbekräftelse

När beställningen är gjord i vår webbshop skickas automatiskt en orderbekräftelse till dig via e-post, som en bekräftelse på att ordern har kommit fram till oss. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller att varan av någon annan orsak inte finns tillgänglig. Skulle så vara fallet återkommer vår kundtjänst senast nästkommande vardag, via telefon eller e-post.

Leveransbekräftelse (Gäller ej vid egen avhämtning)

När beställningen lämnar vårt lager skickas en leveransbekräftelse till dig via e-post. Här påminner vi även om hur du ska göra vid mottagandet av beställningen. En leveransbekräftelse får du endast om du beställt frakt.

Avhämtningsbekräftelse

Har du beställt egen avhämtning från vårt lager så får du en avhämtningsbekräftelse till dig via e-post när beställningen är klar för avhämtning. På den framgår på vilket sätt beställningen är emballerad eller ej, från vilken tid och datum du kan hämta den osv.

Mottagningsmeddelande (Gäller ej vid egen avhämtning)

När beställningen är mottagen (kvitterad) på angiven leveransadress får du ett mottagningsmeddelande via e-post. Detta är ingen bekräftelse eller kvittens som ersätter speditörens motsvarighet utan ska ses som en påminnelse om att du alltid ska göra en leveranskontroll senast inom viss tid. Du är alltid skyldig att leveranskontrollera din beställning även om vårt mottagningsmeddelande skull utebli.

Faktauppgifter

  • Vi anger enbart de faktauppgifter vi känner till och spekulerar aldrig. Är vi osäkra väljer vi att inte ange uppgiften.
  • Måttangivelser avser normalt varans största mått exklusive eventuellt emballage. För t.ex. dörrpartier anges normalt det s.k. ytterkarmmåttet, d.v.s hela partiet inklusive karm.
  • Viktangivelser avser normalt enbart varans vikt exklusive eventuellt emballage.
  • Brand- och ljudvärden anges enbart om varan är märkt med sådan uppgift.
  • Bilder som förekommer på vår hemsida (kompanjonen.se) ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara. I de fall vi får in enstaka exemplar av en vara är det däremot oftast men inte alltid den aktuella varan. Du kan alltid be vår kundtjänst om bilder på just den vara som du vill köpa.

Varans skick

Begagnat är just - Begagnat!

För att undvika missförstånd vill vi vara tydliga med att begagnade varor och produkter betyder att de har använts tidigare. Av naturliga skäl kan det innebära att det finns skönhetsfel, att den ursprungliga funktionen har begränsats, att manualer inte följer med etc.

Detta kan även omfatta helt oanvända produkter varför vi också erbjuder dem till betydligt lägre priser än vad som anses vara "normalpris".

Skickskalan

Sedan många år betygsätter vi varje artikelnummers (varuserie) skick utifrån vår 6-gradiga skala som går ifrån väl begagnat till nyskick (oanvänd).

Symboler ifyllda med orange färg betyder att varan är begagnad i en skala från 1 till 5. Den sjätte nivån (oanvänd) symboliseras av fem gröna symboler. Du hittar skickskalan i samtliga annonser på vår hemsida (kompanjonen.se).

Kundtjänst

  • Kundtjänstansvarig: Elizabeth Siverklint
  • Telefon: 08-400 259 90
  • E-post: elizabeth@kompanjonen.se
  • Besöks- och leveransadress: Elektronvägen 1 (Port 11), 141 49 Huddinge.
  • Postadress:
    Kompanjonen Norden AB
    Finnboda Varvsväg 16A
    131 72 Nacka

    Tryck här för övriga företagsuppgifter

Priser, betalning och köpvillkor

Allmänna villkor

  • Vi förbehåller oss rätten att ändra våra försäljningsvillkor utan föregående varsel.
  • Vid eventuella skillnader i villkor, produkt- och leveransinformation eller priser angivna på vår hemsida (kompanjonen.se) och i övriga publikationer och försäljningskanaler har hemsidans företräde.
  • Bilder som förekommer på vår hemsida (kompanjonen.se) ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara. I de fall vi får in enstaka exemplar av en vara är det däremot oftast men inte alltid den aktuella varan. Du kan alltid be vår kundtjänst om bilder på just den vara som du vill köpa.
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och annan missvisande information.
  • Alla varor säljs i befintligt skick och vi garanterar att varan håller den funktion och standard som framgår i den produktinformation som finns för varje vara på vår hemsida (kompanjonen.se). Du har alltid rätt att reklamera varan till vår kundtjänst om du inte är nöjd.
  • I händelse av att betald vara inte avhämtats senast 30 dagar efter betaldatum förbehåller vi oss rätten att återförsälja densamma utan varsel och/eller återbetalning.
  • För försäljning till omyndig eller underårig krävs målsmans skriftliga godkännande.

Priser / moms

  • Samtliga varupriser visas normalt exklusive moms vilket framgår tydligt. Om du önskar priser inklusive moms kryssar du i rutan uppe till höger i rubrikfältet på vår hemsida (kompanjonen.se).
  • Som registrerad och inloggad kund i vår webbshop ser du tydligt och alltid den totala kostnaden (både inkl. och exkl. moms) för din beställning innan du går vidare till betalning. Har du beställt frakt ingår även den kostnaden i den totala kostnaden.
  • De priser som återfinns på vår hemsida är alltid gällande pris.

Frakt & Leverans

  • Samtliga varor kan avhämtas i vår lagerbutik (se adress/öppettider här). Kontakta gärna vår kundtjänst om det är skrymmande varor du ska hämta. Vi kan då förbereda och underlätta avhämtningen betydligt.
  • Vill du få varan skickad (endast möjligt inom Sverige) så tar det normalt 3-5 arbetsdagar. Våra fraktleverantörer är Budwheels och DHL. Paket levereras normalt till närmaste DHL Service Point och större försändelser normalt till den leveransadress som uppgivits vid beställning.
  • I vår webbshop får du normalt fraktpriset presenterat direkt och baserar sig då på det postnummer du valt som leveransadress. Kostnad för pall/emballering ingår så länge inget annat tydligt framgår.
  • Övriga fraktpriser lämnas på offert antingen inklusive eller exklusive pall/emballering.
  • Om köparen/mottagaren inte är anträffbar vid avlastning av sin beställning debiteras kunden för hanteringskostnader som uppstått i form av samtliga fraktkostnader samt administrationsavgift. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som inte har lösts ut.
  • I händelse av att betald vara inte avhämtats från vår lagerbutik senast 30 dagar efter betaldatum förbehåller vi oss rätten att återförsälja densamma utan varsel och/eller återbetalning.
  • Konsument/privatperson har rätt att häva hela köpet om leveransen blir försenad.

Betalning

  • I vår webbshop betalar du med de vanligaste korttyperna (via Payson AB). Payson uppfyller kraven för PCI-DSS, samt har teknik som möjliggör identifiering av kortinnehavaren. Mer information om Paysons och säkra betalningar hittar du på denna länk.
  • Alla varor förblir vår egendom till dess att full betalning erlagts.
  • Betalning mot faktura är möjligt först efter kreditprövning. Detta tar i regel 1-2 arbetsdagar. Betalningsvillkor 10 dagar netto samt en fakturaavgift på 63 kr (inkl. moms) tillkommer. Kontakta kundtjänst för betalning mot faktura.

Lagersaldo

  • Aktuellt lagersaldo uppdateras i realtid och finns angiven under respektive vara.
  • Av naturliga skäl kan publicerat antal variera något mot verkligt antal.

Reklamationer

  • Samtliga reklamationer ska framföras till vår kundtjänst.
  • För att åberopa att vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) skall företagskund reklamera till vår kundtjänst omgående, dock senast 30 dagar från fakturadatum samt på visst sätt returnera varan. Konsument (privatperson) har att reklamera fel inom skälig tid efter det att felet upptäcktes.
  • Skulle någon av de levererade varorna vara fel plockade ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Fel plockade varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.
  • Felaktiga varor skall förvaras oanvända och torrt, helst inomhus, i väntan på åtgärd.
  • Återbetalning vid reklamation sker inom 14 dagar. Återbetalat belopp sker med samma betalningssätt som varan ursprungligen betalades. Vi återbetalar även eventuell fraktkostnad inom 14 dagar vid reklamation.
  • Konsument/privatperson har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
  • Vid eventuell tvist följer vi ARNs rekommendationer.

Leveranskontroll, godsmottagning och avvikelseanmälan

  • Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av köparen/mottagaren innan leveransen kvitteras.
  • Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material.
  • Är varan uppenbart och avsevärt fraktskadad, som t.ex. krosskada, påkörningsskada eller motsvarande, ska du ej kvittera leveransen och i stället meddela speditören (chauffören) att du nekar leveransen p.g.a. av detta. Speditören ska då inte lämna kvar varan utan i stället ta den med sig.
  • Speditören ställer inte av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
  • Om skada har uppstått så får du inte använda varan utan du ska omgående kontakta vår kundtjänst. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
  • Innan du installerar din vara ska du kontrollera att du fått en felfri produkt genom att titta på följande: Stämmer produkten med din beställning i fråga om mått, mönster, skick, klass och kvantitet?
  • Görs en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan att du eller ditt ombud kvitterar, övergår ansvaret för varorna på dig och du äger inte rätt till ersättning eller skadestånd vid skada eller saknat gods.

Transportskador

  • Reklamation för transportskador skall ske omgående från erhållen leverans.
  • Transportskada som inte är synlig utan uppackning ska anmälas senast 4 dagar efter ankomst för att reklamation ska behandlas av transportör. Dvs. transportskador som inte varit möjligt att konstatera vid mottagandet av varan. Detta gör du genom att skicka e-mail till vår kundtjänst. Transportskador anmälda efter 4 dagar från mottagandet godkänns inte.
  • Dokumentera alltid skadorna med foto.
  • Görs en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan att du är hemma, övergår ansvaret för varorna på dig och du äger inte rätt till ersättning eller skadestånd vid skada eller saknat gods.
  • Vara som ska anmälas för dold eller synlig transportskada skall ej monteras. Monterad vara innebär att du har godkänt varan.
  • Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material.
  • Är varan uppenbart och avsevärt fraktskadad, som t.ex. krosskada, påkörningsskada eller motsvarande, ska du ej kvittera leveransen och i stället meddela speditören (chauffören) att du nekar leveransen p.g.a. av detta. Speditören ska då inte lämna kvar varan utan i stället ta den med sig.

Sekretesspolicy

  • Dina personuppgifter hanteras med största respekt och kommer inte att lämnas ut till tredje part. När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. När du registrerar dig på www.kompanjonen.se lagras dina person- samt adressuppgifter hos vår partner Fortnox AB via en krypterad anslutning på deras server. Leveransadress mm sparas även i vår databas. Vi hanterar betalningsinformationen via vår partner Payson AB. Kompanjonen Norden AB varken hanterar eller sparar information om kontokort, koder eller bankuppgifter.
  • En cookie är en textfil som skickas ifrån en webbsida, exempelvis www.kompanjonen.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session-cookies) eller som en liten textfil (permanenta cookies). Vi använder båda typer av cookies. Session-cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. De sistnämnda raderas ur minnet så fort du stänger din webbläsare. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa cookies.
  • Javascript måste vara aktiverat i webbläsaren för att du ska kunna använda vår hemsida (kompanjonen.se).

Kundkonton

  • Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på vår hemsida (kompanjonen.se) ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom.
  • Om du ger dina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar du därmed att den personen äger rätt att lägga beställningar i ditt namn och att du är betalningsskyldig för sådana beställningar.
  • För kundkonton som tillhör juridiska personer anses samtliga personer som har tillgång till inloggningsuppgifterna till kontot vara behöriga att lägga beställningar för den juridiska personens räkning.
  • Om du tror att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter åligger det dig att omedelbart meddela vår kundtjänst detta och att byta ditt lösenord.
  • Vi förbehåller oss rätten att omgående blockera eller avregistrera kundkonto för vidare inköp utan varsel vid misstanke om missbruk.

 

UPP